Geplaatst op: 10 augustus 2015

Huisarts Olde Hartman: ‘Ik heb geen lastige SOLK-patiënten’

Hoe dat komt legt hij uit tijdens het SOLK-congres op 4 november 2015 in Zwolle. Tim Olde Hartman is huisarts in Nijmegen en wetenschappelijk onderzoeker bij het Radboudumc. Tim is SOLK-expert. Hij komt in zijn praktijk patiënten met onverklaarde klachten tegen, hij promoveerde op dit onderwerp en is auteur van de NHG standaard SOLK.

SOLK; niet te verklaren, wel te behandelen

Op de vraag waarom dit congres interessant is voor de eerste lijn, antwoordt Tim dat elk congres over SOLK interessant is. ‘Elke zorgverlener heeft te maken met SOLK-patiënten. Huisartsen meer dan andere zorgverleners in de eerste lijn en dat komt omdat wij vaak de eersten zijn die een patiënt met klachten zien. Wat er dan gebeurt is cruciaal voor de patiënt. Is er een vooroordeel, onbegrip, weinig kennis, vaardigheid of onmacht, dan heeft dat direct gevolgen. De patiënt is ontevreden en belandt vaak in een heel medisch circuit, terwijl de huisarts met een ‘lastige’ patiënt blijft zitten.’

‘Onterecht’, vertelt Tim bevlogen verder, ‘want een SOLK-patiënt is juist buitengewoon interessant. Bij een eerste consult snap ik vaak geen hout van de klachten, maar ik wil de patiënt kunnen begrijpen. Ik praat met de patiënt, luister, geef aandacht en support. En zo ga ik samen met de patiënt op zoek naar een verklaring. En dat vraagt inspanning en tijd. De NHG-standaard SOLK helpt daarbij.’

Nu investeren, later de winst

‘Ik ben ervan overtuigd dat we (huisartsen) SOLK-patiënten serieus moeten nemen. De investering die we doen, verdienen we later terug. Want een goed behandelde SOLK-patiënt zie ik minder snel terug op mijn spreekuur. Hoe ik communicatietools, modellen en de NHG-standaard gebruik, leg ik uit tijdens het congres.’
Als SOLK-expert is Tim ook betrokken bij de huisartsenopleiding. Hij leverde een bijdrage aan het opleidingsplan en doceert over de behandeling van SOLK. ‘Een waardevolle investering, want als we huisartsen opleiden goed met SOLK-patiënten om te gaan, levert dat winst op. Patiënten komen minder in een vicieuze medische cirkel terecht en dat doet wat met de kosten, maar beter nog: patiënten voelen zich beter, zijn meer tevreden en de kwaliteit van leven neemt toe.’

Tim Olde Hartman is bevlogen en enthousiast. Hij beveelt eerstelijnszorgverleners aan het SOLK-congres bij te wonen om kennis en energie op te doen om SOLK-patiënten beter en naar tevredenheid te kunnen behandelen.

Gerelateerde items

Gezonde jeugd Apeldoorn, vroege signalering van aanhoudende klachten

Op 10 november 2021 organiseerde het netwerk SOLK en Jeugd Apeldoorn een webinar ‘Je gaat... Lees meer

Terugkijken: Praktijkmiddag voor professionals over SOLK bij jongeren

Op 23 november organiseerde Proscoop samen met de partners van Lees meer

Digitale praktijkmiddag over SOLK bij kinderen en jongeren

Veel zorg- en welzijnsprofessionals vinden de zorg voor kinderen of jongeren met Somatisc... Lees meer