Na het maken van een populatieanalyse komt de probleemanalyse aan bod. Bij het maken van een probleemanalyse staan 2 vragen centraal: Wat zijn de gevolgen van het probleem? En, wat zijn de oorzaken van het probleem? De antwoorden op deze vragen geven meer inzicht en helpen bij het bepalen van de juiste interventie(s).
Bekijk ook de infographic Probleemanalyse.
Het analyseren van een probleem is de eerste stap op weg naar de oplossing ervan. Hoewel in de praktijk bij een probleem te vaak gelijk wordt gegrepen naar een oplossing zonder het probleem goed te hebben onderzocht, is het veel beter om eerst na te denken over de vraag achter het probleem.
Proscoop biedt digitale handvatten om dit binnen uw eigen (eerstelijns) (zorg)organisatie toe te passen. Er is een vierdelige videotraining ontwikkeld over informatiemanagement. Deze online training helpt uw organisatie van a tot z om informatiemanagement toe te passen. In deel 3 van de training Informatiemanagement zoomen Proscoop-adviseurs Karin van der Steen en Jantien Heideman verder in op de probleemanalyse.
Proscoop biedt digitale handvatten om zelf aan de slag te gaan met informatiemanagement binnen uw organisatie. Met deze online hulpmiddelen nemen wij u online bij de hand. Behalve dat wij bijstaan op het gebied van probleemanalyse, kunt u onze online hulp ook inschakelen op het gebied van:
Vragen? Opmerkingen? Hulp nodig bij het maken van een probleemanalyse? Neem vrijblijvend contact op met de adviseur in jouw regio.
Regio Arnhem: | Karin van der Steen Nelli Kossenko Kim Boerakker |
Regio's Apeldoorn, Zutphen en Achterhoek: | Jantien Heideman Kyra Jansing Rosalie Visser |
Regio's Zwolle, Salland en Vechtdal: | Hans Peter Wittingen Maaike Rijpma |
Regio's Drenthe en Flevoland: | Aline Kronenberg Carien Alingh |