Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (wkkgz), artikel 2
- De zorgaanbieder biedt goede zorg aan.
- Onder goede zorg wordt verstaan zorg van goede kwaliteit en van goed niveau
Wkkgz, artikel 3
De zorgaanbieder organiseert de zorgverlening op zodanige wijze, bedient zich zowel kwalitatief als kwantitatief zodanig van personele en materiële middelen en, voor zover nodig, bouwkundige voorzieningen en, indien hij een instelling is, draagt tevens zorg voor een zodanige toedeling van verantwoordelijkheden, bevoegdheden alsmede afstemmings- en verantwoordingsplichten, dat een en ander redelijkerwijs moet leiden tot het verlenen van goede zorg.
Uitvoeringsbesluit Wkkgz
De zorgaanbieder draagt zorg voor een veilige toepassing van medische technologie bij de zorgverlening in overeenstemming met de op zorgverleners rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de professionele standaard. De zorgaanbieder draagt voorts met betrekking tot het toepassen van medische technologie zorg voor schriftelijke vastlegging van:
- taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en bekwaamheidseisen voor degenen die daarbij betrokken zijn
- de gegevens waaruit blijkt dat aan de bekwaamheidseisen wordt voldaan.
Leidraad nieuwe interventies in de klinische praktijk
Pagina 23 (verdeling verantwoordelijkheden): Nieuwe Interventies (NI’s) hebben veelal impact op het resultaat, de risico’s, de organisatie en de financiering van zorg die verder gaat dan individuele ambitie. Idealiter maakt zorginnovatie dan ook deel uit van (zorginhoudelijke) keuzes die: (…) hebben geleid tot een
adequaat aangepaste zorgorganisatie.
Convenant medische technologie
2.2. In de zorginstelling is de portefeuille van medische technologie belegd bij een lid van de raad van bestuur. Het verantwoordelijke lid van de raad van bestuur zorgt ervoor dat verantwoordelijkheden en bevoegdheden in verband met medische technologie in de zorginstelling zijn gedefinieerd, gedocumenteerd en worden gecommuniceerd in de zorginstelling.
Kwaliteitskader verpleeghuiszorg
Andere belangrijke hulpbronnen bij het realiseren van kwaliteit van verpleeghuiszorg die aanwezig én op orde moeten zijn, ook in tijden van reorganisatie, fusie en wisseling in management en bestuur, zijn: (…)
- Technologische hulpbronnen zoals ICT en gebruik van domotica, wearables, telemonitoring en e-health.